Enok

 

Barmhärtighetens Hus

Den meriterade låtskrivaren och sångaren Tomas Enochsson har fått upp farten ordentligt efter att han 2018 återkom till scenen med sin första egna inspelning sedan 80-talet. Tidigare i år släppte han sin andra fullängdare sedan återkomsten (”Ännu finns tid”), under artistnamnet ENOK, och redan nu är det dags för ytterligare ett släpp. Denna gång är det en EP med totalt sex låtar.

Musikaliskt håller sig Tomas i etablerade genrer med rötter i amerikansk musiktradition. Förra plattan andades rhythm&blues. På den nya EP’n drar det mer åt blueshållet, vilket också förstärks av medverkan från Tomas gode vän Mats Ronander.

- När jag satte mig och skrev drog både texter och melodier åt allvar och en bluesig inramning, berättar Tomas. Den känslan ville jag gärna landa ytterligare i och där lägger Mats karaktäristiska munspelande ett ännu starkare avtryck.

Texterna på skivan är, som brukligt när det gäller Tomas Enochsson, minst lika viktiga som musiken. Och oavsett om de handlar om nattvardens mysterium (Nattvardsblues), aktuella samhällsfrågor som abort eller människor på flykt (Det är vad det är) eller Tomas eget liv och vittnesbörd (Visslar som Gessle), färgas de av en naken uppriktighet och en vilja att brottas även med de känsliga och delvis jobbiga frågorna i livet – utan att ducka.

Till sin hjälp i studion har Tomas, precis som på ”Ännu finns tid”, haft producenten Paul Biktor Börjesson och ett band av erfarna musiker. Tillsammans spelar de in låtarna i en live-tagning, där även sånginsatsen från den tagningen också är den som ofta landat på den färdiga plattan.

- Detta är också ett sätt att behålla mer av känsla, som annars är svårare att fånga när man lägger bit för bit av en låt på plats.

Discografi:

Barmhärtighetens Hus (EP)

:: KÖP ::

Ännu Finns Tid

:: KÖP ::

Till Dig Som Tror Men Inte Vet

:: KÖP ::